13. 10. 2009
Sektor maloobchodních řetězců nemá v České republice právě tu nejlepší pověst, co se týká rovného a spravedlivého zacházení se zaměstnanci a zaměstnankyněmi. O tom, jak úspěšně svou HR praxí tuto představu narušuje síť populárních drogerií DM jsme mluvili s Alenou Střížovou, prokuristkou firmy.
Jako maloobchodní řetězec máte k dispozici trošku zúžené spektrum opatření, která se dají zavést do firemní praxe na podporu harmonizace pracovního a rodinného života zaměstnanců a zaměstnankyň. Jak jste se s tímto faktem poprali, jak pomáháte svým zaměstnancům a zaměstnankyním slaďovat kariéru s osobním životem?
Na našich prodejnách umožňujeme práci na kratší pracovní úvazek, což vítají především maminky malých dětí, které poměrně v klidu chtějí zvládnout své rodinné radosti a starosti i práci. Je samozřejmé, že v délce otvírací doby vycházíme vstříc našim zákazníkům , proto jsme se rozhodli využít všechny výhody, které nám nabízí konto pracovní doby. Naše kolegyně na prodejnách si mohou svou pracovní dobu dohodnout velmi flexibilně – odpracují například 2 dny po 8 hodinách a další den mají pak den volna v týdnu navíc.
Drtivou většinu Vaší zaměstnanecké populace tvoří ženy. Zajišťujete nějak jejich kariérní růst? Je například možné, aby zaměstnankyně, která původně nastoupila na pozici prodavačky, postupně povýšila do manažerské role?
V naší firmě pracuje skutečně naprostá většina žen, konkrétně 93 %, a to v různých pozicích na různých úrovních, takže muži jsou u nás vlastně ohroženým druhem! Máme mezi sebou kolegyně, jejichž profesní kariéra je spjatá výlučně s dm. Začaly jako prodavačky, postupně se z nich staly zástupkyně a pak pracovaly několik let jako vedoucí filiálky. Nyní úspěšně zvládají úkoly oblastních manažerek. V jejich kariérním růstu je aktivně podporovali jejich vedoucí i kolegové a kolegyně, jinak by například jedna z nich nestihla v jednom roce otěhotnět a porodit, dostudovat management podnikání a přestěhovat se do vlastního domku!
Řekněte nám, jak ve firmě zajišťujete rovnost platů.
Velmi jednoduše. V naprostém protikladu k nedirektivnímu stylu řízení a komunikaci, založené na přesvědčování, argumentaci a vyjednávání s cílem dosáhnout dohody se k otázce mzdové rovnosti stavíme zcela nekompromisně a jednoznačně. Rovná mzda na stejné pozici je součástí naší firemní kultury. Každé pozici ve firmě je přiřazena stejná mzda bez ohledu na oddělení, na délku zaměstnání v dm, na pohlaví, místo bydliště, národnost apod.
Jaké další kroky na podporu genderové rovnosti v DM podnikáte?
Genderová rovnost je zakotvena ve všech zásadních firemních dokumentech, ve filozofii dm i v příručce vedení. A další kroky? Nic víc a nic míň než denně uplatňovat tyto zásady v praxi. Vždy říkám, že stačí „selský rozum“, vcítit se do myšlení a chápání druhých a řídit se jednoduchou zásadou ve stylu klasika „co sám nerad, druhému nečiň“. V blízké budoucnosti plánujeme provést audit genderové rovnosti a po provedené analýze se budeme snažit přijmout opatření k upevnění genderové rovnosti v naší firmě.
Jaké jsou hlavní důvody toho, že se k otázce diverzity a rovnosti stavíte jako zaměstnavatel proaktivně?
Diverzita a zároveň rovnost v jakékoli formě náš život obohacuje ve všech směrech. Myslím si, že jsme ještě nevyužili veškeré možnosti a výhody, které nám nabízí. Rádi uvítáme v našich řadách všechny bez ohledu na pohlaví, věk, národnost a podobně. Všem nabízíme rovné uplatnění.
Autor: Nina Bosničová
Související odkazy:
Rovné příležitosti do firem