14. 8. 2009
Firmy, které umožňují svým zaměstnankyním a zaměstnancům využít firemní školku či jesle by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Proto pokaždé když na nějakou narazíme, ihned o tom informujeme. Tentokrát se jedná o firemní školku ŽIRAiFKA, která je určena zaměstnankyním a zaměstnancům banky Raiffeisenbank a provozuje jí společnost KinderGarten. O školce jsme mluvili s HR manažerkou společnosti Raiffeisenbank Petrou Boudovou.
Jak dlouho funguje vaše
firemní mateřská školka a komu jsou její služby určeny?
Školka ŽIRAiFKA, kterou provozuje společnost KinderGarten, je určena přednostně pro děti zaměstnanců a zaměstnankyň Raiffeisenbank. Otevřena byla letos v únoru, v současné chvíli je v ní zapsáno 22 „bankovních“ dětí ve věku od 18 měsíců do 6 let, do konce roku nastoupí dalších 15 – 25 dětí, celková kapacita je až 60 míst. Přednost mají maminky vracející se z rodičovské dovolené, v případě volné kapacity ji mohou využít i další rodiče. Snažíme se podporovat také kolegyně z poboček, které nemohou školku využít z důvodu vzdálenosti od pracoviště, ty mohou čerpat finanční příspěvek banky na školku v místě svého bydliště.
Proč se firma
odhodlala k tak – zatím stále ojedinělému a náročnému – kroku, jakým
založení firemního zařízení péče o děti bezpochyby je?
Naším cílem je podpořit osobní rozvoj a kariéru žen, usnadnit jim návrat z rodičovské dovolené do zaměstnání a pomoci jim sladit jejich profesní a osobní život. Školka je otevřena každý den od 7 do 18 hodin a funguje 12 měsíců v roce, tedy i o letních prázdninách. Navíc je umístěna v blízkosti centrály Raiffeisenbank na Praze 4, takže je pro rodiče velmi dobře dostupná. Školka výrazně přispívá k vylepšení image banky jako dobrého zaměstnavatele, je to velmi zajímavý a neobvyklý firemní benefit, který může přilákat nové uchazeče a uchazečky o zaměstnání v naší bance a zvýšit loajalitu stávajících kolegů a kolegyň.
Je, dle vašeho
názoru, česká legislativa nakloněna zakládání firemních zařízení péče o
děti? Jak by se, podle vás, dala situace
v ČR v tomto směru zlepšit a zjednodušit?
Bohužel zatím ne, současná česká legislativa firmy od podpory rodičovství spíše odrazuje. Společnosti nemají příliš možností, jak pomoci svým zaměstnancům a zaměstnankyním s péčí o děti.
Podmínky ke zřízení vlastní školky jsou velmi přísné a téměř nesplnitelné, prakticky jedinou schůdnou cestou je tedy způsob, který jsme zvolili my – spolupráci s externím dodavatelem (v našem případě společností KinderGarten). Uvítali bychom, kdyby stát podporoval takové aktivity alespoň tím, že by náklady na provoz školky byly daňově uznatelným nákladem.
Jaké jsou prozatímní
zkušenosti s firemní školkou ŽIRAiFKA?
Spokojenost
rodičů je odrazem spokojenosti dětí, a ty spokojené jsou. Rodiče oceňují
zejména dobrou dostupnost školky od centrály banky, otevírací dobu a velmi
pěkné prostředí. Školka se nachází v nově zrekonstruované vile, kde je
dětem k dispozici několik heren, jídelna, ložnice a dětské sociální zařízení.
K vile patří zahrada s trampolínou, dvěma pískovišti a prolézačkami, na
kterých se děti mohou vyřádit. Rodiče vítají také to, že jde o českou školku
s výukou anglického jazyka, která probíhá formou her.
Jaké další služby
školka nabízí?
Pedagogický koncept společnosti
KinderGarten navazuje na nejmodernější evropské trendy zabývající se předškolní
výchovou. Mimo výuky angličtiny jsou pro děti připraveny doprovodné
kroužky a mimoškolní aktivity jako návštěva solné jeskyně, jízdy na koních či
tématické výlety. Samozřejmostí je zajištění
celodenního stravování a pitného režimu, zdravotních prohlídek, lékařských
konzultací, předškolní výchova a příprava na základní školu. Komunikace
s rodiči probíhá nejen osobně, ale také přes web školky. V nejbližší
době bude navíc zprovozněna webová kamera, prostřednictvím které budou mít
rodiče možnost sledovat své děti během celého dne.
Máte nějaká praktická
doporučení pro firmy, které momentálně zřízení podobného zařízení zvažují?
Pokud firma přemýšlí o podpoře péče o děti, prvním krokem by měl být průzkum zájmu zaměstnanců a zaměstnankyň o takovou službu. Cílem je zjistit jejich potřeby a přání a snažit se najít takové řešení, které bude vyhovovat všem stranám. Dále je třeba důkladně zvážit všechny legislativní možnosti, finanční možnosti firmy a časové kapacity zaměstnance, který se bude projektu věnovat. Posledním důležitým krokem první fáze realizace je vybrat vhodného dodavatele a poradce, který má s podobným projektem zkušenosti.
Související odkazy:
Rovné příležitosti do firem