8. 4. 2008
Vítěznou společností v Soutěži o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR se pro rok 2007 stala IBM. Mezi oceněnými se ocitá už po několikáté. Nevyšší příčky se jí dostalo za důsledné uplatňování gender mainstreamingu na různých úrovních a v mnoha aspektech – od propracovaného monitoringu postavení mužů a žen ve firmě, přes slaďování rodinného a pracovního života, až po genderově citlivý marketing.
„Odvětví IT je z historických, tradičních důvodů pánským klubem. Podíl žen, který ve firmě máme, tedy sedmnáct procent, to jenom dokresluje. Jednou z hlavních motivací, proč se rovnými příležitostmi zabýváme, je právě nepoměr v zastoupení žen v IT populaci,“ vysvětluje Petr Draxler, personální ředitel IBM pro Českou republiku, Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko, Slovinsko a Srbsko, proč se firma rozhodla zaměřit svou pozornost na rovné příležitosti nejen uvnitř firmy, ale i navenek.
„IBM má v přístupu k rovným příležitostem na co navazovat. Rovné příležitosti pro ženy a muže a programy pro slaďování soukromého a pracovního života do naší firemní kultury zapracováváme systematicky a dlouhodobě. Už v roce 1934 T. J. Watson, zakladatel IBM, vyhlásil rovná práva pro všechny zaměstnance a v tomtéž roce do IBM nastoupila první žena specialistka. V roce 1943 se první žena stala víceprezidentkou, což byl revoluční krok i v poměrech tehdejší americké společnosti. Program diverzity, jak ho chápeme v IBM, je však širokou oblastí, která neznamená jen rovné příležitosti pro muže a ženy, ale i pro zdravotně postižené a zdravé. Diverzita a rovné šance u nás platí i pro národnostní menšiny, lidé s jinou sexuální orientací apod.,“ doplňuje Vladimíra Pavelková, manažerka komunikace IBM. A dodává, že „česká pobočka se rovnými příležitostmi zabývá od obnovení působnosti v ČR v roce 1991.“
Porota tvořená z odborníků a odbornic na rovné příležitosti, rozvoj lidských zdrojů či marketing ocenila systémově řešená opatření ke slaďování osobního a pracovního života: flexibilní pracovní dobu, teleworking i zkrácené pracovní úvazky, ale i intenzivní podporu návratu žen zpět do zaměstnání po mateřské dovolené (udržení kontaktu s pracovištěm, vzdělávání za účelem udržení a prohloubení kvalifikace, finanční pobídky).
Firma nabízí celou řadu služeb pro rodiče a podporuje mateřskou školku v blízkosti sídla společnosti, která nabízí i babysitting pro děti zaměstnanců a zaměstnankyň. Společnost také organizuje letní programy pro děti, podporuje síťování rodičů a dalších zaměstnaných, kteří pečují o závislé osoby.
IBM si je vědoma, že podniká v oboru, který je tradičně chápán jako mužský a snaží se tuto situaci změnit. Prostřednictvím projektu Ženy do IT, na kterém pracuje spolu s mezinárodní nevládní organizací APC WNSP, motivuje ženy a dívky ke studiu IT oborů a snaží se zvýšit jejich zájem o práci v této oblasti. Ve své náborové kampani zároveň zdůrazňuje vhodnost oboru pro ženy. Ve vnitřních strukturách firmy se pak snaží podporovat ženy v kariérním růstu: nabízí jim mentoringové a koučinkové programy.
V loňském roce získala IBM speciální cenu Gender Studies za náborové strategie uplatňované v médiích a respekt firmy k rozmanitosti ve vzdělávání, který prokázala spoluprací s Masarykovou univerzitou v Brně tím, že usnadnila studium hendikepovaným studentům a studentkám.
Vladimíry Pavelkové jsme se na závěr zeptaly, které programy na podporu rovných příležitostí patří mezi nejvyužívanější: „Je to tzv. flexibilní kancelář. Tento program přispívá k rovnováze pracovního a soukromého života a poskytuje také podporu zaměstnancům na mateřské či rodičovské dovolené.“