9. 4. 2008
Gender Index – metr na rovné příležitosti
Zahrnutí rovných příležitostí do firemní praxe si žádá systematických nástrojů. Důraz musí být kladen nejen na analýzu a stanovení cílů, ale i na procesy monitoringu a evaluace, které přispějí k zpřehlednění a zefektivnění zavedených opatření. Jeden z nástrojů, které mají firmám pomoci stanovením měřitelných údajů pro analýzu pracovního prostředí, vytvořil tým polské pobočky Rozvojového programu Organizace spojených národů (UNDP).
Gender Index je nástroj pro analýzu pracovního prostředí a personálních politik z hlediska rovných příležitostí, který zahrnuje:
index sloužící k průzkumu rozličných dimenzí personálních procesů (nábor a výběr, přístup ke vzdělávání a kariérnímu postupu, platy, slaďování osobního a pracovního života, specifické nástroje k prevenci diskriminace)
výzkumnou metodologii, která organizaci umožní numerické zhodnocení její situace a srovnání s jinými firmami
využití informací ze tří zdrojů: oddělení lidských zdrojů, vedení firmy a zaměstnaní.
Gender Index je součástí rozsáhlejšího projektu, kam patří i ocenění firem, které aktivně podporují programy rozvoje rovných příležitostí. Na další informace jsme se zeptali jeho koordinátorky Marty Rawluszko:
Můžete nám více přiblížit projekt Gender Index?
Gender Index je název projektu i jednoho z hlavních produktů. Cílem vlastního projektu je vytváření pracovního prostředí, které podporuje rovné příležitosti pro ženy a muže. Vyzýváme zaměstnavatele a zaměstnavatelky, aby přijali inovativní a progresivní řešení, která povedou k plnému rozvoji potenciálu zaměstnaných. Pracujeme na prevenci diskriminace a rozvoji žen i mužů.
Náš projekt má čtyři hlavní produkty:
Gender Index je nástrojem pro měření a analýzu pracovního prostředí a firemní personální politiky z perspektivy rovného zacházení. Zahrnuje syntetický index zkoumající různé dimenze firemních procesů (nábor a výběr, přístup k vzdělávání a kariérnímu růstu, platy, slaďování osobního a pracovního života, prevence diskriminace). Naše metodologie umožňuje dospět k číselnému ohodnocení, které může sloužit k srovnání s konkurencí.
Příručka Dobrá praxe v oblasti genderové rovnosti představuje řešení pro zajištění rovných šancí. Může sloužit jako inspirace pro podniky, které zvažují, že se problematikou začnou zabývat. Příklady byly posbírány v průběhu výzkumu realizovaného ve 34 organizacích.
Trénink Jak zvládnout rovné příležitosti ve firmě je určen zaměstnavatelům. Dvoudenním kurzem prošlo více než 100 firem - jeho cílem je poskytnout jim znalosti a dovednosti týkající se podpory rovnosti na pracovišti. V průběhu workshopů podnikatelé/podnikatelky a manažeři/manažerky získají klíčové informace pro aplikaci genderově korektních principů.
Firma podporující rovnost je soutěž rozlišující, kteří lídři polského trhu implementují inovativní strategie na podporu genderové rovnosti a diverzity a přispívají tím k odstranění diskriminace žen v zaměstnání. Všechny přihlášené firmy jsou zhodnoceny za využití Gender Indexu.
Kolik firem se do soutěže hlásí?
Soutěž byla poprvé vyhlášena v roce 2006. Tehdy jsme přilákali 52 firem z celého Polska. Jednalo se o 22 velkých a 30 malých a středních podniků. V roce 2007 jsme vyhlásili druhé kolo a obdrželi 130 přihlášek. Kvůli finančním limitům jsme však mohli udělat průzkum Gender Index pouze u 100 organizací, 30 jich musí počkat na třetí kolo v roce 2008.
Jakou máte od zúčastněných firem zpětnou vazbu? Pomohla jim účast v soutěži k dalšímu rozvoji aktivit na podporu rovnosti?
V druhém kole soutěže jsme obdrželi 19 přihlášek od firem, které se účastnili již kola prvního. Pro nás to znamená, že související benefity jsou výraznější než úsilí, které firmě přináší podstoupení průzkumu na základě Gender Indexu. Fakt, že se nám v druhém kole zdvojnásobil počet přihlášených, navíc jednoznačně poukazuje na to, že Gender Index i soutěž si získaly respekt. Proto věříme, že díky našim aktivitám nabývají témata spojená s rovností na pracovišti v Polsku na významu. Mnohé z firem, které se zúčastnily prvního kola, zdůraznily významný přínos výzkumu, v němž získali jedinečné znalosti o postavení žen a mužů na pracovišti. V současné době není na trhu žádný podobný nástroj jako Gender Index. Poskytujeme tedy opravdu jedinečnou možnost zjistit, jak si firmy v kontextu rovných příležitostí stojí.
Zdroj: Zpravodaj Rovné příležitosti do firem
Autor: Kateřina Machovcová