4. 2. 2009
Dotazník, kterým se Česká spořitelna hlásila k účasti
ve Firmě roku: Rovné příležitosti,
byl od počátku horkým kandidátem na Speciální
cenu
Česká spořitelna stojí na prahu výrazných změn, a její počáteční kroky jsou promyšlené. Uvědomuje si totiž, že v začátcích je důležité především zmapovat situaci, a proto provádí průzkumy v nejrůznějších oblastech zaměstnanecké politiky. ČS také hodlá otevřít svou firemní kulturu genderové, věkové i národnostní diverzitě. V kontextu rovnosti žen a mužů se tato společnost zaměřuje zejména na oblast slaďování práce a rodiny a na vyrovnání počtu žen a mužů napříč firemní hierarchií. Udělení speciální ceny by mělo být motivací pro pokračování v nastoupeném směru.
Na následující otázky odpovídá Klára Gajdušková, ředitelka odboru firemní komunikace České spořitelny.
Česká spořitelna
letos získala Speciální cenu
Mapovali jsme jednak statistiky, které má k dispozici HR, dále jsme vyšli z rozsáhlého průzkumu firemní kultury a konečně jsem provedli prostřednictvím intranetu a našeho analytického týmu i dotazování mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi, které bylo zaměřeno právě na týmovou diverzitu. Asi nejdůležitější zjištění, které z těchto analýz vyplynulo bylo, že na straně jedné přes 74% našich zaměstnanců tvoří ženy, ale v managementu je žen jen necelých 36% . Ukázalo se také, že ženy a muži na stejných pozicích, se stejnou kvalifikací a zkušenostmi, jsou často výrazně odlišně zaplaceni (někdy v neprospěch žen, ale jindy i v neprospěch mužů). Další věc, která vyplynula, bylo zjištění, že zaměstnanci vnímají jako významný benefit zvýhodněné podmínky pro rodiče pečující o malé děti a celkovou možnost sladění rodinného a profesního života.
Naše další kroky se tedy odvíjejí od těchto zjištění. Mapujeme důvody, proč je málo žen v manažerských pozicích (a proč je málo mužů na řadových postech), proč jsou rozdíly v ohodnocení mužů a žen, i když jde o dva lidi na stejné pozici se stejnou kvalifikací. Vedle toho budeme dál vytvářet příznivé podmínky pro mladé rodiče, abychom byli zaměstnavatelem přátelským rodině. Budeme celkově pracovat i na tom, abychom posílili pozici firmy jako atraktivního zaměstnavatele na trhu práce. Lidé se totiž dnes nerozhodují o tom, zda do nějaké firmy nastoupí jen podle výše platu a typu práce. Velkou roli hraje i klima a celková firemní kultura. Věříme, že podpora diverzity může být pro mnoho stávajících i budoucích zaměstnanců silným motivačním prvkem.
Kde leží prapůvod
vašich snah o rozvoj diverzity ve firemní kultuře? Od koho vzešel impuls?
První impuls přišel s příchodem stávajícího generálního ředitele ČS, pana Gernota Mittendorfera, který po svém nástupu v létě 2007 řekl, že jednou z jeho priorit je i otázka řešení rovných příležitostí a týmové diverzity. Následovala řada neformálních diskusí mezi manažerkami ČS, hnací silou přitom byla trojice manažerek Elke Meier, Monika Laušmanová a Jitka Schmiedová. Diskuze vyústily ve formulaci programu Diverzita. Ten má v současné době již formalizovanou podobu, milníky, cíle na příští rok a co je důležité, má i silné zastánce mezi některými našimi kolegy z řad mužů.
Jedním z vašich
cílů je i podpora vstupu žen do řídících pozic. Jaké kroky pro to chcete
podniknout?
Postavení žen v řídích pozicích by mělo být přirozeným výsledkem aktivit na podporu rovných příležitostí. Věříme, že se to podaří bez kvót a tzv. pozitivní diskriminace. Víme sice, že zkušenosti například ze Skandinávie ukazují, že kvóty jsou alespoň na počátku budování rovných příležitostí významným pomocníkem v dosažení cílů. Problém kvót má však i široký rozměr morální a nakonec i rozměr profesní. A úspěch každé plošné změny, kterou provádíte ve velké firmě, stojí a padá s podporou zaměstnanců. A protože chceme dosáhnout široké podpory u našich zaměstnanců, chceme se vyhnout tomu, abychom podnikali kroky, které jsou z hlediska řady kolegů přinejmenším sporné.
Na jaké další oblasti v rámci podpory diverzity a rovných
příležitostí se chcete zaměřit?
Vedle podpory rodičů a vedle koučinku, mentoringu a
školení pro ženy, chceme zejména posílit
v našich manažerkách a manažerech smysl pro diverzitu a podpořit je
v porozumění problematice rovných příležitostí. Jsme si vědomi, že jde o
běh na dlouhou trať, ale jsme přesvědčeni, že tyto aktivity mají
z dlouhodobého hlediska smysl a pomohou nám vytvářet v bance
atmosféru, která bude motivační a progresivní pro muže i ženy a ve svém
důsledku povede k lepším výkonům naší banky jako celku.
Související odkazy:
Rovné příležitosti do firem