8. 4. 2008
„Dlouhodobě udržitelné konkurenceschopnosti můžeme dosáhnout pouze s kvalitními lidmi bez ohledu na jejich věk, pohlaví, etnický původ apod. – respektive právě s využitím výhod, plynoucích z jejich různých zkušeností, znalostí, přístupů a zázemí,“ říká Ivana Fischerová, ředitelka úseku rozvoje lidských zdrojů ve společnosti Allianz pojišťovna. Allianz se letos umístila na třetím místě Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi ČR. Společnost se rovnými příležitostmi zabývá již delší dobu a před dvěma lety začala intenzivně prosazovat program podpory diverzity, který platí mezinárodně pro celou skupinu Allianz.
Allianz pojišťovna přistupuje k uplatňování rovných příležitostí komplexně: jsou vnímány jako jeden z pilířů firemní kultury, což se odráží jak v náboru, tak v interních procesech evaluace, kariérního postupu a vzdělávání, či v oblasti slaďování soukromého a pracovního života a používání genderově citlivého jazyka v PR materiálech. „Uplatňování rovných příležitostí je výhoda, nikoli luxus. Je to přínos nejen pro zaměstnance a zaměstankyně samotné, ale i pro firmu – zvyšuje loajalitu a motivaci zaměstnaných, prolínání ženského a mužského úhlu pohledu stejně jako kombinace zkušeností starších pracovníků s dravostí mládí přináší firmě široké znalostní zázemí, potenciál pro rozvoj, vyšší stabilitu a v neposlední řadě pověst dobrého zaměstnavatele a výhodu na trhu práce při hledání nových pracovníků a pracovnic,“ zdůrazňuje Fischerová.
Porota ocenila program na vyhledávání talentů a rozvoj manažerských dovedností zejména u žen. Zaměstnankyně procházejí speciálními vzdělávacími kurzy, které kromě klasického managementu obsahují i školení v oblasti slaďování osobního a pracovního života, či rovných příležitostí. Pro nové manažerky (i manažery) je připraven např. koučink přímým nadřízeným. Díky tomuto programu se loni podařilo získat několik nových manažerek.
Pro vyvážení podílu žen a mužů na jednotlivých pracovištích se Allianz snaží podporovat vstup žen do „tradičně mužských“ oddělení a naopak mužů do „ženských“ oddělení. Při náboru do oddělení, kde převažují ženy (nebo muži), firma přijímá kandidáty opačného pohlaví, aby tak podpořila diverzitu pracovních týmů. Společnost také svým zaměstnancům a zaměstnankyním nabízí řadu možností ke slaďování, jako je flexibilní pracovní doba, částečné úvazky či práce z domova, nově také připravuje sdílení pracovního místa. Všechna tato opatření jsou otevřena (nejen) zaměstnaným rodičům, pro něž je dále připraven program hladkého návratu do práce po mateřské/rodičovské dovolené.
Ivana Fischerová shrnuje recept na úspěch v oblasti uplatňování principu rovnosti žen a mužů: „Mít spravedlivý a objektivní přístup ke všem skupinám zaměstnaných, jak při náboru a osobním rozvoji, tak v kariérovém postupu a odměňování. Respektovat i soukromý život zaměstnanců a zaměstnankyň a v rámci možností zejména v obtížných situacích pomáhat skloubit jej s pracovním životem. Oboustranně důležitý (jak ze strany zaměstnavatele tak i zaměstnaných) je především férový přístup, otevřená komunikace a respektování dohodnutých zásad – to znamená dobrá firemní kultura.“
Autor: Jitka Kolářová