logo Rovné příležitosti
Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v České republice
.


Warning: Undefined variable $pg in /data/www/htdocs/rovneprilezitosti.ecn.cz/inc/header.php on line 59

4.10. 2006 v dopoledních hodinách předala ředitelka Gender Studies, o.p.s. Alena Králíková na konferenci Women and Leadership, kterou pořádala CMC – Graduate School of Business, speciální cenu Citigroup Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR. Držitelkou speciální ceny Gender Studies za nábor respektující rovné příležitosti je pro rok 2006 firma IBM Česká republika. (Více informací...)

Vyhlášení hlavní ceny, které se konalo 27.11. v pražské kavárně Jet Set, se účastnili vedle zástupkyň obecně prospěšné společnosti Gender Studies, která Soutěž vyhlašuje, i zástupci/zástupkyně vítězných firem. Porota rozhodla následovně: 1. místo: AIR PRODUCTS spol. s r.o., 2. místo: IBM Česká republika spol. s r.o., Microsoft s.r.o., 3. místo: Citibank a.s.

O umístění jednotlivých firem rozhodovala nezávislá porota složená z následujících osobností: Marie Čermáková, ředitelka Sociologického ústavu AV ČR, Milan Ruttner, ředitel Lidských zdrojů Citibank, Renata Elhenická, mediální konzultantka a expertka, Jaroslava Novotná, Sdružení českých a moravských výrobních družstev, a Alena Králíková, ředitelka Gender Studies, o.p.s.

Stručné zdůvodnění rozhodnutí poroty:

AIR PRODUCTS spol. s r.o.

Porota ocenila, že se jedná - ve srovnání s ostatními firmami, jež byly v užším výběru, o relativně malou firmu (170 zaměstnanců/-kyň), u níž je patrný progresivní vývoj v politice uplatňování rovných příležitostí. Porota rovněž ocenila skutečnost, že se jedná o firmu mimopražskou; v regionech se s nakloněností k realizaci opatření na podporu rovných příležitostí často nesetkáváme.

Firma AIR PRODUCTS se Soutěže účastní již třetím rokem, v 1. roce konání Soutěže získala speciální cenu Gender Studies, o.p.s. za dobrý start; touto cenou jsme ocenili zejména program Dámský klub, kterým se firma snaží zvyšovat počet žen v řídících pozicích.

Firma na porotu zapůsobila tím, jak se stará o své zaměstnance/-kyně: prostřednictvím speciálních programů se jim snaží vycházet vstříc v možnostech slaďování jejich osobního/ rodinného a pracovního života. K těmto programům patří zejména výše zmíněný Dámský klub, jehož osnovu jste obdržela spolu s dotazníky a na jehož rozvíjení firma dále pracuje.
Firma se dobře stará také o zdravotní stav svých zaměstnanců/-kyň. Z Evropského sociálního fondu získala prostředky na realizaci programu Antistress, jehož prostřednictvím pomáhá zaměstnancům/-kyním nejen zvládat stres, ale také zlepšovat životní styl; program také úzce souvisí s podporou slaďování osobního/rodinného a pracovního života.

V politice rovných příležitostí, resp. otázkách slaďování práce a rodiny, je vzděláván management, aby plně porozuměl generovým souvislostem při svém rozhodování. Každý zaměstnanec/-kyně má nárok se programu Antistress zúčastnit a prodělat během tří let trvání programu jednou ročně celkové vyšetření (1/2 dne) - rady lékaře i psychologa.

Nově firma realizuje program "Relaxujte, prosím" = dvouletý program pro zaměstnance Litvínova a Děčína na podporu slaďování osobního a pracovního života s důrazem na zvládání stresu. Projekt je financovaný z prostředků ESF a probíhá ve spolupráci s firmou Exprertis. Zaměstnancům/-kyním je pravidelně zasílán časopis s radami, jak zvládat stres, a to v kontextu sportu apod. Všichni mají možnost strávit 2 dny ročně v Lázních Teplice.

V otázkách slaďování dále firma nabízí možnost flexibilní pracovní doby, ženy na mateřské/ rodičovské mají možnost pracovat z domova (služební notebook), na zkrácený úvazek apod.

Firma rozvíjí rovněž činnost na poli CSR. Porota také ocenila velmi zdařilou diverzitně zaměřenou ukázku marketingových strategií.

Za posledních 10 let se AP podařilo dosáhnout výrazného zlepšení v postavení žen.

Kromě zmíněného Dámského klubu funguje úspěšně Klub žen s potenciálem - každoročně probíhá výběr žen s potenciálem, poté jejich networking, pravidelná setkávání, školení, networking.

IBM, s.r.o.

IBM s. r.o. se na mezinárodní a národní úrovni aktivně zabývá problematikou rovných příležitostí již řadu let. V kontextu ČR však od minulého roku, kdy se umístila na 2. místě, neučinila takový pokrok, aby jí mohla být udělena 1. cena v hlavní kategorii. Firma však v rámci Citigroup Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR obdržela speciální cenu Gender Studies za nábor respektující rovné příležitosti nejen žen a mužů.

"Speciální cenou chce Gender Studies, o.p.s. vyzdvihnout zcela konkrétní přístup k aplikaci rovných příležitostí v praxi, ocenit náborové strategie uplatňované firmou IBM v médiích a také respektem firmy k diverzitě v oblasti vzdělávání, který prokázala spoluprací s Masarykovou univerzitou v Brně a usnadněním studia hendikepovaným studentům a studentkám. Zároveň chce tým Gender Studies, o.p.s. svou volbou ocenit dlouhodobou práci IBM v oblasti rovných příležitostí, vstřícnost nejvyššího managementu k dané tématice a otevřenost prosazování rovných příležitostí na všech úrovních." Alena Králíková, ředitelka Gender Studies

Microsoft s.r.o.

Do Soutěže se firma přihlásila letos poprvé. Porota ocenila snahu a programy work/life balance: možnost flexibilní pracovní doby, částečných úvazků, teleworkingu, flexibilního pracovního místa, stlačeného pracovního týdne a posunutí pracovní doby. Dále pozitivně ohodnotila možnost práce z domova v případě nemoci dítěte a dále to, že v současné době firma připravuje interní stránky s informacemi o školkách, jeslích a dalších aktivitách pro děti. Existuje již stránka work/life balance s tipy, kterou připravil interní tým na základě průzkumu spokojenosti zaměstnanců společnosti.

Oceněn byl také přístup k rodičům na či vracejícím se z mateřské/rodičovské dovolené. V současné době probíhá jednání o podpoře zařízení pro péči o děti v okolí.

Management i personální oddělení firmy jsou pravidelně školeny v otázkách slaďování.

Oceněna byla také existence Diversity commitee, který pracuje na projektech podporujících zvyšování procenta žen ve firmě, řeší otázky zaměstnávání osob s postižením, ale také co více dělat pro zaměstnané maminky a tatínky.

Zajímavá je i možnost věnovat 3 pracovní dny charitativní činnosti.

Citibank a.s.

Opět byla oceněna snaha, že se firma Soutěže pravidelně účastní. Rovné příležitosti žen a mužů ve firmě patří k základním principům Citigroup, jíž Citibank pravidelně podává zprávu o jejich dodržování.

V otázkách slaďování osobního a pracovního života oceněno, že všichni zaměstnanci/-kyně mohou využívat různých režimů pružné pracovní doby - flexibilní, částečný úvazek, práce z domova, sdílená pozice, stlačený pracovní týden apod. Firma rovněž zvažuje založení firemní školky a rodičům je už nyní poskytován finanční příspěvek na hlídání dětí.

Jsou organizovány letní programy a pobyty pro děti (realizuje CitiClub - příspěvky firmy i zaměstnanců/-kyň), pravidelně se také koná firemní piknik pro rodinné příslušníky s programem pro děti.

Management firmy i personální oddělení jsou prostřednictvím e-learningu pravidelně školeni v problematice slaďování osobního/rodinného a pracovního života a diverzitní politice.

Citibank aktivně vyhledává ženy s manažerským potenciálem, v rámci firemního procesu práce s talenty nabízí mentoring a coaching a rozvíjí manažerské dovednosti žen. V současnosti je v Citibank 46% žen v řídících pozicích.

Výsledky minulého ročníku naleznete zde.

Výsledky nultého ročníku naleznete zde.

 
Copyright © Gender Studies, webhosting & webdesign & publikační systém - Econnect