Právo na spravedlivou odmÄ›nu za práci majĂ podle Listiny základnĂch práv a svobod (ÄŤl. 28), která je součástĂ ĂşstavnĂho pořádku ÄŚeskĂ© republiky, všichni zamÄ›stnanci a zamÄ›stnankynÄ›. ZákonĂk práce v návaznosti na to stanovĂ, Ĺľe mzda ÄŤi plat se poskytujĂ podle sloĹľitosti, odpovÄ›dnosti a namáhavosti práce, podle obtĂĹľnosti pracovnĂch podmĂnek, podle pracovnĂ vĂ˝konnosti a dosahovanĂ˝ch pracovnĂch vĂ˝sledkĹŻ (§ 109, odst. 4). SouÄŤasnÄ› platĂ, Ĺľe za stejnou práci nebo za práci stejnĂ© hodnoty pĹ™Ăslušà všem zamÄ›stnancĹŻm/zamÄ›stnankynĂm u zamÄ›stnavatele stejná mzda, plat nebo odmÄ›na (§ 110, odst. 1). ZamÄ›stnavatel je pĹ™itom povinen zajistit rovnĂ© zacházenĂ se zamÄ›stnanci/zamÄ›stnankynÄ›mi a dodrĹľovat zákaz jakĂ©koli diskriminace (§ 13, odst. 2b).
PĹ™esto se nejen v ÄŚeskĂ© republice, ale i dalšĂch zemĂch stabilnÄ› setkáváme s jevem, kterĂ˝ bĂ˝vá v krátkosti oznaÄŤován jako „gender pay gap“ (GPG) neboli rozdĂlnĂ© odmÄ›ĹovánĂ Ĺľen a mužů a odkazuje právÄ› na nepodloĹľenĂ© rozlišovánĂ pĹ™i stanovovánĂ odmÄ›n na podkladÄ› pohlavĂ zamÄ›stnance/zamÄ›stnankynÄ›. NenĂ tĹ™eba zdĹŻrazĹovat, Ĺľe rozdĂl v odmÄ›ĹovánĂ je vychĂ˝len v neprospÄ›ch Ĺľen, kterĂ© jsou tedy za svoji práci odmÄ›Ĺovány v prĹŻmÄ›ru mĂ©nÄ› neĹľ muĹľi pĹŻsobĂcĂ na stejnĂ© anebo obdobnĂ© pracovnĂ pozici ÄŤi vykonávajĂcĂ podobnĂ˝ typ pracovnĂ ÄŤinnosti.
ÄŚĂm je to zpĹŻsobeno? NemalĂ˝ podĂl na tĂ©to situaci majĂ genderovĂ© stereotypy, kterĂ© se tĂ˝kajĂ i oblasti motivace k zamÄ›stnánĂ, pracovnĂho vĂ˝konu, hodnocenĂ zamÄ›stnancĹŻ a zamÄ›stnankyĹ i jejich kariĂ©rnĂho rĹŻstu. U Ĺľen bĂ˝vá mnohdy poukazováno na nÄ›kterĂ© jejich „typicky ĹľenskĂ© vlastnosti“ ÄŤi spojitost s plánovánĂm ÄŤi péčà o dÄ›ti a kaĹľdodennĂm chodem domácnosti. Typicky se tak pĹ™edpokládá, Ĺľe Ĺľeny preferujĂ spĂše oblast rodinnĂ©ho Ĺľivota a spokojenost v soukromĂ, zatĂmco placenĂ© zamÄ›stnánĂ je pro nÄ› druhotnĂ© a tedy i mĂ©nÄ› vĂ˝znamnĂ©. A to je takĂ© presumovanĂ˝m dĹŻvodem pro jejich nižšà finanÄŤnĂ ohodnocenĂ, neboĹĄ z výše nastĂnÄ›nĂ˝ch pĹ™ĂÄŤin je s nimi spojována i nižšà pracovnĂ produktivita a zájem o práci vĹŻbec.
Jakkoli je tato praktika neopodstatnÄ›ná a nespravedlivá a ve svĂ©m dĹŻsledku ÄŤasto i protiprávnĂ, je jednou z konstant znevĂ˝hodnÄ›nĂ ÄŤi pĹ™Ămo diskriminace zaloĹľenĂ© na pohlavĂ. Nutno však dodat, Ĺľe vyššà hodnota gender pay gapu nemusĂ nutnÄ› znamenat diskriminaci na trhu práce, jelikoĹľ mĹŻĹľe bĂ˝t zapĹ™ĂÄŤinÄ›na i dalšĂmi faktory, jako je odvÄ›tvĂ národnĂho hospodářstvĂ, vzdÄ›lánĂ, pozice v zamÄ›stnánĂ, vÄ›k apod. ObecnÄ› takĂ© platĂ, Ĺľe rozdĂly v odmÄ›ĹovánĂ Ĺľen a mužů jsou vyššà v soukromĂ©m sektoru neĹľ ve veĹ™ejnĂ©m, avšak pĹ™etrvávajĂ i zde.
ZávaĹľnost celĂ©ho problĂ©mu znásobuje fakt, Ĺľe výše mzdy je jednĂm z klĂÄŤovĂ˝ch kritĂ©riĂ pĹ™i stanovovánĂ výše sociálnĂch dávek, zejmĂ©na dávek sociálnĂho pojištÄ›nĂ, starobnĂ dĹŻchody nevyjĂmaje, takĹľe Ĺľeny jsou znevĂ˝hodnÄ›ny nejen v dobÄ› faktickĂ©ho vĂ˝konu práce, ale i do budoucna, ÄŤĂmĹľ se zvyšuje i jejich ohroĹľenost chudobou.
Podle ĂşdajĹŻ ÄŚeskĂ©ho statistickĂ©ho úřadu (Ĺ˝eny a muĹľi v datech, ZaostĹ™eno na Ĺľeny a muĹľe, 2014) je prĹŻmÄ›rná mzda mužů o 21,5 % vyššà neĹľ u Ĺľen. V pĹ™ĂpadÄ› tzv. mediánovĂ˝ch mezd, kterĂ© nejsou náchylnĂ© na extrĂ©mnĂ hodnoty, se hodnota gender pay gapu pohybuje mezi 15 a 16 % v neprospÄ›ch Ĺľen.
ZamÄ›stnavatelĂ© mohou ke sniĹľovánĂ mzdovĂ©ho rozdĂlu mezi Ĺľenami a muĹľi pĹ™ispÄ›t v prvnĂ Ĺ™adÄ› implementacĂ principĹŻ genderovĂ© rovnosti do svĂ˝ch firemnĂch politik a procesĹŻ, napĹ™. v podobÄ› podnikovĂ˝ch strategiĂ a následnÄ› dĂlÄŤĂch plánĹŻ ÄŤi programĹŻ, ze kterĂ˝ch mohou vycházet pĹ™i vyuĹľĂvánĂ jednotlivĂ˝ch metod a technik prosazovánĂ rovnosti pĹ™ĂleĹľitostĂ a zacházenĂ pro Ĺľeny a muĹľe. NÄ›kterĂ© firmy vyuĹľĂvajĂ k tomuto účelu rovněž kolektivnĂ smlouvy.
![]() |
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz www.eeagrants.cz |
![]() |
Regionální kolo soutěže Firma roku: Rovné příležitosti se realizuje v rámci projektu Slaďování práce a rodiny: možnosti a perspektivy pro zaměstnavatele |
![]() |
Projekt je financován Evropským sociálním fondem a magistrátem hl.m. Prahy. Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti. |
![]() |
V ROCE 2008 BYL PROJEKT KOFINANCOVÁN ZASTOUPENÍM EVROSPKÉ KOMISE V ČR V RÁMCI PROJEKTU "FIT PRO ZMĚNU: FLEXIJISTOTA A GENDEROVÁ ROVNOST NA TRHU PRÁCE" |
Obsah těchto stránek vyjadřuje postoj Gender Studies, o.p.s., a proto nemůže být v žádném případě považován za oficiální postoj Evropského společenství. |
![]() ![]() |
Mediální partneři Projekt byl v letech 2006 až 2008 finančně podpořen Citi Foundation |